Jeszcze w tym roku IndiGo odbierze pierwszego A321XLR. Wąskokadłubowe samoloty o ultradługim zasięgu będą desygnowane początkowo do obsługi połączeń do Aten – zarówno z Delhi, jak i Mumbaju.
Największe indyjskie linie lotnicze pod względem liczby pasażerów i wielkości floty zdecydowały się zamówić nowy wariant samolotu z rodziny A320neo w październiku 2019 roku, w ramach zamówienia na 300 samolotów od francuskiego producenta, sygnalizując wówczas, że ten wąskokadłubowy samolot o bardzo dużym zasięgu umożliwi IndiGo ekspansję na nowe rynki w Europie i Azji Wschodniej.
Wraz ze zbliżającą się dostawą pierwszej maszyny, która została zaplanowana na koniec tego roku, plany indyjskiego operatora zaczynają nabierać realnych kształtów. Zarząd przewoźnika zdecydował, że nowy typ samolotu we flocie będzie początkowo obsługiwał loty z Delhi i Mumbaju do Aten. Program operacyjny zakłada, że każda trasa będzie obsługiwana trzema cotygodniowymi rotacjami, pod warunkiem uzyskania zgód eksploatacyjnych organów regulacyjnych.
Airbusy 321XLR będą wyposażone w 195 foteli, z czego 12 miejsc będzie w klasie premium, oznaczonej jako IndiGo Stretch. Te fotele będą zlokalizowane z przodu kabiny (w układzie 2-2) i zapewnią odstęp między fotelami wynoszący niecałe 96 centymetrów, większe odchylenie siedziska, regulowane zagłówki, szersze podłokietniki, uchwyty na urządzenia oraz 60-watowe gniazdka USB-C.
Rynkowy monopol linii lotniczych IndiGo na obsługę bezpośrednich połączeń między Indiami i Grecją nie potrwa zbyt długo (połączenia mają zostać uruchomione na początku przyszłego roku), albowiem już marcu 2026 roku Aegean Airlines zadebiutują na indyjskim rynku, uruchomiając loty na tożsamych trasach, tym samym typem pasażerskiego statku powietrznego, lecz o mniejszej pojemności fotelowej.
Kabiny A321XLR w Aegean Airlines będą miały miejsca dla zaledwie 138 pasażerów – klasa biznes będzie wyposażona w fotele tworzące płaskie łóżko. Grecy zaoferują większą częstotliwość operacji w rejsach Ateny – Delhi.
Wąskokadłubowce o ultradalekim zasięgu są coraz częściej wykorzystywane na trasach, które dotychczas obsługiwały samoloty szerokokadłubowe. A321XLR Iberii latają na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych (podobnie robią irlandzkie linie lotnicze Aer Lingus) i na Karaiby. Wizz Air wykorzystuje samoloty do obsługi lotów między Londynem a Dżeddą i Medyną. Ten typ maszyny o wąskim kadłubie wykona także rejsy Air Canada na Majorkę oraz do Edynburga i Tuluzy. Z kolei TAP Air Portugal i Air Transat wykorzystują starszy wariant samolotu – A321LR – do obsługi połączeń transatlantyckich.